دنیای فناوری

پنجشنبه 30 آبان 1398


اجرای طرحها و پروژه ها
۱- عملیات اجرایی

۲- مدیریت انجام عملیات اجرایی

نقشه برداری و ممیزی
گرایش رتبه بندی پیمانكاران حقیقی و حقوقی:
امور زراعی؛
امور باغبانی؛
امور جنگل؛
امور مرتع، آبخیزداری و بیابان زدائی؛
صنایع كشاورزی، چوب و كاغذ و مكانیزاسیون؛
شیلات و آبزیان، اجرای سایتهای پرورش آبزیان؛
نگهداری و فرآوری، درجه بندی و بسته بندی محصولات كشاورزی؛
بهسازی و اصلاح اراضی
احداث و راهبری تأسیسات آبیاری و زهكشی و آبیاری تحت فشار؛
ایجاد پارك، فضای سبز و نگهداری آن؛
دامپروری؛
امور گیاهپزشكی؛
خدمات آزمایشگاهی ( خاكشناسی- گیاهپزشكی)؛
آب و خاك و امور زیربنائی؛
محیط زیست طبیعی؛
ترویج و آموزش روستائیان و بهره برداران؛
یاد آوری (۱) : هر عضو حقیقی حداكثر در دو گرایش از گرایشهای فوق متناسب با رشته تحصیلی دانشگاهی خود و میزان سابقه کار      می تواند تقاضای تشخیص صلاحیت و رتبه بندی نماید.

یادآوری (۲): هر عضو حقوقی می تواند حداكثر در ده گرایش از گرایشهای فوق با توجه به برخورداری از نیروی كارشناسی شاغل تمام وقت درخواست رتبه بندی نماید.

عوامل امتیاز آور پیمانكاران حقیقی:
سابقه کار مرتبط به صورت بیمه؛
قراردادهای انجام كار پیمانكاری؛
دوره های آموزشی؛
آزمون ادواری؛
یادآوری: هر عضو حقیقی برای تشخیص صلاحیت در طبقه پنج باید حداقل دارای دوسال سابقه کار مفید و موًثر تخصصی باشد یا دوره کارورزی سازمان نظام مهندسی را گذرانده باشد یا فوق لیسانس باشد.

عوامل امتیاز آور پیمانكاران حقوقی:
سابقه كار مفید و مرتبط مدیرعامل، اعضاء هیئت مدیره و پرسنل شاغل تمام وقت ؛
میزان كارهای انجام شده شركت؛
دارائیهای شركت (امكانات، تجهیزات، ماشین آلات و نقدینگی)
یاد آوری (۱) : ارائه تمامی مدارك و مستندات مرتبط به همراه فرم تقاضا ضروری است .

یادآوری (۲) : هر عضو حقوقی برای تشخیص صلاحیت و رتبه بندی در رتبه هشت باید یك كارشناس با سابقه كار حداقل ۲ سال در گرایش مربوط داشته باشد.

  • نظرات() 
  • پنجشنبه 30 آبان 1398


    توضیح آنكه عباراتی كه به صورت عام بوده یا در زمینه‎هایی به غیر از رایانه و فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات باشد پذیرفته نخواهد شد. بعضی از این موارد به شرح زیر است :

    واردات و صادرات كلیه كالاهای تجهیزات مجاز بازرگانی
    انجام كلیه امور بازرگانی
    فعالیت در زمینه تأسیسات، برق، الكتریكی، الكتروتكنیك، قدرت، مكانیك، ابنیه، كشاورزی، صنعت …
    خرید و فروش و صادرات و واردات ماشین‎های اداری
    انجام امور خدماتی در زمینه‎هایی به جز رایانه
    جملاتی كه شامل عبارت “غیر مستقیم” باشد.
    شرایط ، مدارک اخذ و مدارک تمدید گواهی تایید صلاحیت از وزارت کار
     
     
    شرایط اخذ مجوز تائید صلاحیت :
    گواهی تائید صلاحیت عموماً به شرکتهای ارائه دهنده خدمات بطورمثال:خدمات پشتیبانی، حفظ و نگهداری فضای سبز،تاسیسات و … تعلق میگیرد.

    درابتدا این شرکتها با توجه به موضوع ثبت شده فعالیت در روزنامه رسمی تاسیس شرکت، درخواست اخذ گواهی را به انجمن صنفی پیمانکاران ارائه میدهند.

    مدارک مورد نیاز جهت دریافت گواهی تائید صلاحیت از وزارت کار:
    ۱- اصل و کپی کلیه مدارک ثبتی شرکت

    ۲- اصل و کپی سند مالکیت در صورت مالک بودن

    ۳- اصل اجاره نامه رسمی و کپی از آن در صورت مستاجر بودن

    ۴- تکمیل فرم بازرسی بهمراه مهر و امضای مجاز شرکت

    تذکر: آدرس دفتر مرکزی شرکت نباید واحد مسکونی باشد.

    مدارک مورد نیاز جهت تمدید گواهی تائید صلاحیت:
    کلیه مدارک فوق بهمراه مفاصا حساب دارائی و مفاصا بیمه تامین اجتماعی و لیست پرداختی حقوق و دستمزد پرسنل

    شرایط عمومی تشخیص صلاحیت پیمانكاران حقوقی و حقیقی
     
    تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران؛
    نداشتن سوء پیشینه كیفری مؤثر؛
    داشتن كارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت سربازی؛
    عضویت در سازمان استان؛
    نداشتن سابقه محرومیت، محكومیت یا ممنوعیت از فعالیت های پیمانكاری؛
    عدم اشتغال به كار در شركتهای مشاوره و عدم عضویت در هیأت مدیره شركتها و مؤسسات مهندسین مشاوره فعال در رشته مرتبط با درخواست متقاضی برای تشخیص صلاحیت و رتبه بندی پیمانكاران.
    شرایط عمومی تشخیص صلاحیت پیمانكاران حقوقی:
    شركت در سازمان ثبت شركتها به ثبت رسیده باشد؛
    نداشتن محرومیت، محكومیت یا ممنوعیت از انجام كارهای پیمانكاری؛ • عضویت در سازمان استان؛
    هیچكدام از شركاء یا مدیران شركت یا مؤسسه دارای سهام یا عضویت در هیأت مدیره شركتهای مهندسین مشاور عضو سازمان نباشند.
     نحوه تقاضای تشخیص صلاحیت و رتبه بندی پیمانكاران حقیقی و حقوقی:
     متقاضی باید فرم تقاضای رتبه بندی خود را تكمیل و به همراه مدارك و مستندات به واحد رتبه بندی تحویل و رسید دریافت نماید.

    یاد آوری: صحت مدارك ارائه شده از طرف متقاضی توسط كمیته استعلام می گردد.
     شاخص طبقه بندی پیمانكاران حقیقی:

    طبقه حداقل امتیاز مورد نیاز
    ۱ ۱۳۰۰
    ۲ ۱۰۰۰
    ۳ ۷۵۰
    ۴ ۵۰۰
    ۵ ۳۰۰
    شاخص رتبه بندی پیمانكاران حقوقی:

    طبقه حداقل امتیاز مورد نیاز
    ۱ ۹۶۰۰
    ۲ ۸۳۰۰
    ۳ ۶۵۰۰
    ۴ ۴۹۰۰
    ۵ ۳۵۴۰
    ۶ ۲۰۷۰
    ۷ ۱۱۱۰
    ۸

  • نظرات() 
  • پنجشنبه 23 آبان 1398


    در دوران قرون وسطی ادویه جات ارزش بسیار بالایی در مصارف پزشکی و آشپزی داشتند. به طوریکه هر کیلوی آن ها ، از یک کیلو طلا نیز گرانتر بود. زعفران ایران نیز از گران ترین مواد غذایی طبیعی در جهان است چرا که هر کیلو زعفران ایرانی با بیش از هزار دلار خرید و فروش می شود. رشته های قرمز رنگ تیره که با عشق خشک می شوند.


    جالب است بدانید که ایران 90 درصد زعفران مصرفی جهان را تامین می کند. به گزارش تجارت نیوز، اسپانیا بزرگ ترین مشتری زعفران ایران است و پس از آن کشورهای فرانسه ، سوئد ، آلمان ، ایتالیا، سوئیس، بریتانیا ، هلند ، امارات متحده عربی ، هنگ کنگ ، چین ، کویت ، قطر ، ژاپن و بحرین از ایران زعفران وارد می کنند.
    با توجه به اشکال مختلف فروش زعفران در وزن های متنوع ، تلاش شده تا این محصول در بسته بندی های متنوع ارائه شود. در طراحی بسته بندی زعفران ، هزینه های تولید و همچنین نوع مخاطبین محصول که شامل مصارف خانگی ، خرید سوغات و صادرات می باشد لحاظ می گردد .
    روش های بسته بندی زعفران متفاوت است از جمله دستگاه بسته بندی زعفران به صورت دوخت دستی ، به صورت دوخت افقی ، به صورت اسکین پک ، به صورت شیرینگ پگ و یا وکیوم.
    امروزه شرکت های بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند. این شرکت ها را می توان در قالب شرکت با مسئولیت محدود و یا شرکت سهامی خاص به ثبت رساند. ذیلاَ به بررسی این شرکت ها می پردازیم. خوانندگان محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانند به مقالات ذیل نیز مراجعه نمایند :
    - راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود
    - راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص

    ثبت شرکت بسته بندی با مسئولیت محدود
    شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل می شود و هر یک از شرکا بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است. شرکا در این شرکت تاجر نیستند و مسئولیت آن ها محدود به سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند و اشخاص برای فرار از مسئولیت و عدم اجرای تعهدات خود، شرکت با مسئولیت محدود تشکیل می دهند تا اگر زیانی حاصل گردد متوجه طلبکاران گردد.
    آورده شرکا در شرکت با مسئولیت محدود، به سهام یا قطعات سهام تقسیم نشده و آزادانه قابل نقل و انتقال نیست. بلکه نقل و انتقال موکول به رضایت عده ای از شرکا است که لااقل سه چهارم سرمایه را داشته باشند و اکثریت عددی را نیز دارا باشند. نقل و انتقال حتماَ باید به موجب سند رسمی باشد وگرنه اعتبار نخواهد داشت. در شرکت با مسئولیت محدود ، شخصیت شرکا تا اندازه ای اهمیت دارد. این اهمیت و ارتباط تنها بین شرکا مورد بحث و بررسی است، نه در مقابل اشخاص خارج یا ثالث .

    چند نکته راجع به ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

    - در قانون تجارت، برای میزان سرمایه شرکت هیچ مبلغی تعیین نشده است . بنابراین، شرکت با مسئولیت محدود با هر میزان سرمایه قابل ثبت است.
    - برخلاف شرکت های سهامی اولاً مدیر یا مدیران ممکن است از بین شرکاء یا خارج انتخاب شوند. ثانیاً مدت خدمت آنان ممکن است محدود یا نامحدود باشد. حداقل تعداد مدیران، یک نفر می باشد. اعضاء هیئت مدیره نباید کارمند بوده و دارای سابقه کیفری ( سوء پیشینه ) باشند.

    مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود به قرار ذیل است :
    1) شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
    2) تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
    3) اساسنامه ی تکمیل شده و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران ( دو جلد )
    4) دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
    5) دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
    6) تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکا، مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از دوازده نفر باشد)
    7) اصل گواهی عدم سوءپیشینه جهت اعضای هیأت مدیره، مدیر عامل
    8) تأییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی بر غیر دولتی بودن آن
    9) معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
    10) اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
    11) اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

    ثبت شرکت بسته بندی سهامی خاص
    شرکت سهامی خاص شرکت بازرگانی است و سرمایه آن قانوناً در موقع تاسیس از یک میلیون ریال کمتر نخواهد بود ، به سهام تقسیم شده و کلیه سهام آن به وسیله سهام داران تعهد و تامین می گردد و مسئولیت صاحبان سهام که تعداد آن ها نباید کم تر از سه نفر باشد، محدود به مبلغ اسمی سهام آن هاست.
    در شرکت های سهامی خاص، تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست و ارائه مدارک ذیل توسط موسسین شرکت که همان سرمایه گذاران شرکت می باشند، به مرجع ثبت شرکت ها کافی است.
    1) اظهارنامه ثبت شرکت که به امضای همه سهام داران رسیده باشد.
    2) اساسنامه ای که به امضای همه سهامداران رسیده باشد.
    3) اظهارنامه ای حاکی از تعهد همه سهام شرکت و تادیه تمام قسمت غیرنقدی سهام شرکت و شرح امتیازات و موجبات سهام ممتازه که باید به امضای همه سهام داران رسیده باشد.
    4) گواهی بانکی مبنی بر تادیه قسمت نقدی سهام شرکت
    5) صورتجلسه ای دال بر انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان که به امضای همه سهام داران رسیده باشد.
    6) مدرکی دال بر قبول سمت توسط مدیران و بازرسان که نشان می دهد آنان با علم به تکالیف این سمت، عهده دار آن شده اند.
    7) نام روزنامه کثیرالانتشاری که تا اولین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت، آگهی های شرکت در آن منتشر می شود.

    نحوه انتخاب نام شرکت
    یکی از مهم ترین مراحل تاسیس شرکت ، انتخاب نام شرکت است. از جمله نکات مهمی که در فرآیند انتخاب نام باید به آن ها توجه نمود به قرار ذیل است :
    1) نام شرکت باید دارای حداقل 3 سیلاب ( بخش ) باشد. البته می توانیم اسمی 2 سیلابی برای شرکت خود انتخاب کنیم ولی مشروط به آنکه قبلاَ در اداره ثبت شرکت ها ثبت نشده باشد.
    2) کلماتی مانند بسته بندی به عنوان یکی از سیلاب های خاص نام شرکت محسوب نمی شوند. ( لازم به ذکر است، در نام شرکت بسته بندی، می توان از کلمه بسته بندی استفاده نمود که مزیتی جهت معرفی حوزه فعالیت شرکت به مشتریان می باشد. اما همان طور که اشاره شد، این عناوین، در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه ، جزئی از نام محسوب نمی شود) .
    3) نام محل و مناطق گوناگون ایران در نام شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت شرکت ها قرار می گیرد که شرکت مذکور در همان منطقه و محل به ثبت برسد.
    4) اعداد تنها می توانند به صورت حروف در نام شرکت استفاده شوند.
    5) ترکیب دو کلمه فارسی نباید تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد.

    توجه داشته باشید، مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است. در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفاً سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد.این مدت برای شرکت های سهامی عام 6 ماه از تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد

  • نظرات() 
  • چهارشنبه 22 آبان 1398


    انجمن بازاریابی امریکا برند را اینگونه تعریف کرده است:
    برند به انگلیسی (Brand) با عنوان قانونی نشان تجاری، یک طرح، نماد، عبارت، نام و.... است که ارائه دهنده خدمات یا فروش محصول خاصی است که به وسیله آن، از سایر محصولات مشابه متمایز می‌شود.
    نشان تجاری و یا برند همان چیزی است که مخاطب، صفات و ویژگی‌های آن را با دیدن، شنیدن، حس کردن و غیره، به صورت ذهنی  (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.
     
    در واقع برند شامل همه احساسات، مفاهیم و ویژگی‌هایی است که با یک نام گره خورده است.
    واژه برند در جامعه ما و زبان فارسی به محصول یا خدمتی گفته می‌شود که اعتبار و ارزش اجتماعی داشته باشد. در واقع برندهای دلخواه آنهایی هستند که دارای ماهیت و قدرت اجتماعی بالایی بوده و افراد نسبت به آنها حس مالکیت داشته باشند.
    مطمئنا بارها شنیده‌اید که " این مارک یا برند محبوب من است". در واقع برندی دارای قدرت است که بتواند هیجان و عواطف مصرف‌کننده را برانگیخته و مشتری بتواند به آن اعتماد کند.
    پس یکی از مهمترین وظایف هر شرکت، پیدا کردن راه برای جلب توجه و وفاداری مشتری است. از جمله خصوصیات یک برند معروف می‌توان به جذابیت، الهام بخش بودن، تک بودن، تناسب، جایگاه و.... اشاره کرد.
     
    از نظر مصرف‌کننده خرید از یک برند یعنی:
     
    کیفیت بالا
    خطر پذیری کمتر
    منشا یک محصول
    عهد با تولید کننده
    هزینه پرس و جوی کمتر
    سپردن مسئولیت به تولید کننده
    وسیله‌ای نمادین برای اظهار شخصیت
    و.......
     
     
    از مهمترین عناصر بازاریابی و موفقیت در یک سازمان، نشان تجاری یا همان  Brandبوده که معرفی کننده یک سازمان یا شرکت با همه ابعادش است. در واقع یک برند معرفی کننده کالاها، خدمات و اهداف شرکت شما بوده و آن را در ذهن بیننده، مشتری و مصرف کننده به تصویر در می‌آورد.  
    اولین قدم در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد و تعهد شتاب می‌بخشد.
    اکثر برندها یک نشان خاص دارند که به منظور یادآوری تعهد، عمل می‌کند. در این نشان از رنگ، شکل، حروف و تصاویر، عبارات، موسیقی و ... برای خلق یک تصویر خاص و متفاوت استفاده شده تا نظر مشتری را جلب کرده و او را به سمتی که مد نظر است، هدایت کند.
     
     
    هر برند یا علامت تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن كالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می‌كند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی كه در اكثر نظام‌ها اجازه متوقف كردن تخلف در این زمینه را دارند، تأیید می‌شود.
    از دیدگاه وسیع‌تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری کرده و این ابتكار را ترویج می‌دهد. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش‌های رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان،‌ برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می‌شوند. این نظام، آگاهی و امكان سرمایه‌گذاری جهت تولید و فروش كالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین شرایط ممكن به مردم می‌دهد و از این راه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌كند.
     
     
    نشان تجاری می‌تواند یك یا تركیبی از چند كلمه، حرف، عدد، نقاشی‌، سمبل‌، نقش‌های سه‌بعدی (شكل و بسته‌بندی كالاها)، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه‌ و یا رنگ‌هایی جهت معرفی ویژگی‌ها باشند.
     
    به جز علائم تجاری كه مشخص كننده منبع كالا یا خدمات هستند، چند دسته نشان دیگر نیز وجود دارد.
    1.  علائم اشتراكی: متعلق به اتحادیه‌هایی است كه از آن نشان به منظور معرفی خود با یك سطح كیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده می‌كنند. مثلاً اتحادیه‌های که معرفی‌كننده حسابداران، مهندسان یا معماران هستند.
    2. علائم تصدیق‌نامه‌ها با استانداردهای معین: این علائم برای نشان دادن قبولی داده می‌شوند، ولی محدود به هر گونه عضویتی نیستند. آنها را می‌توان به هر كس كه تصدیق كند كالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند، اعطا كرد. برای نمونه، گواهی‌نامه استاندارد كیفیت "ISO 2000" یك گواهی‌نامه شناخته شده در سطح جهانی است.
     
     
    برای ثبت یک آرم در دفتر ملی یا منطقه‌ای درخواست داده می‌شود که این تقاضا باید شامل فهرستی از كالاها و خدمات برگزیده آن نشان و بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگ‌ها، طرح و نقش‌های سه بعدی باشد.
     
    این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی بوده که علاوه بر معرفی یك محصول مخصوص، متمایز از سایر علائم نیز باشد كه مصرف‌كننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات تشخیص بدهد.
    ضمن اینكه نباید مصرف‌كننده را فریب داده یا به اشتباه بیندازد یا اینكه به قوانین و اخلاقیات بی‌حرمتی كند. و بالاخره، حقوق داده شده نباید مساوی یا حتی مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت دیگری باشد. با جست‌و‌جو و آزمایش توسط دفتر ملی یا مخالفت ثالثی كه ادعای حقوق مساوی یا مشابه دارد می‌توان از این بابت اطمینان حاصل كرد.
     
     
    در تمامی کشورها، علائم تجاری ثبت و محافظت می‌شود. هر یك از دفاتر ملی یا ناحیه‌ای، ثبت علائم را كه شامل اطلاعات كامل درخواست برای ثبت و تمدید است،‌ نگهداری می‌كنند، هر چند، نتایج چنین ثبتی محدود به كشور مربوطه (یا ثبت‌‌های ناحیه‌ای كشورهای مربوطه) باشد.
    برای جلوگیری از ثبت جداگانه در دفتر هر كشور یا ناحیه‌، نظام بین‌المللی ثبت، WIPO ،  علائم را اجرا می‌كند. این نظام توسط دو عهدنامه اداره می‌شود:
     
    توافق‌نامه مادرید، وابسته به ثبت بین‌المللی علائم و پروتكل  مادرید(موافقت‌نامه مادرید، شخص دارای اتصال توسط ملیت، مقر یا مؤسسه) با كشوری در ارتباط با یك یا هر دوی این عهدنامه‌ها می‌تواند براساس ثبت یا درخواست در دفتر آن كشور، ثبت بین‌المللی مؤثری در چند یا تمام كشورهای عضو اتحادیه مادرید بدست آورد.
     
    علامت تجاری حقیقی، ثبت علامت تجاری به نام شخص و علامت تجاری حقوقی به ثبت علامت تجاری به نام شرکت، گفته می‌شود.
     
    تفاوت بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی تنها در مدارک مورد نیاز آن است. برای شخص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. برای مثال کسی که جواز کسب آن مربوط به مواد غذایی باشد نمی تواند علامت را در طبقه غیر از مواد غذایی ثبت کند.
    برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. اگر طبقه مورد نظر در موضوع شرکت نباشد می‌تواند موضوع مورد نظر را به شرکت اضافه کند و بعد از آن برای ثبت برند اقدام نماید.
     
     
    انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است كه در قوانین كشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح كشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.
     
    به موجب ماده ٥ قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:
     
    علامت هلال احمر، نشان و آرم‌های دولت ایران
    پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اكبر
    پرچم‌های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
    علامت تجاری موسسات رسمی مانند هلال احمر، صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و نظایر آن
    كلمات و یا عباراتی كه موهوم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی، ایران و امثال آن‌ها
     
    واژه‌های عام:
    به عنوان مثال کلمه "رایانه" و یا " کتاب" به تنهایی غیرقابل ثبت هستند، زیرا این کلمات واژه‌هایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند و نمی‌توان استفاده از این کلمات را انحصاری نمود.
     
    واژه‌های توصیف کننده ( صفت‌ها):
    این کلمات معمولا به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار می‌روند. مثلا ثبت برند " خوشمزه" برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند قابل ثبت نخواهد بود، به دلیل اینکه کلمه خوشمزه می‌تواند توصیفی از تمام محصولات خوراکی محسوب گردد، بنابراین پذیرش انحصاری نمودن کلماتی چون "خوشمزه"، "شیرین" و ... از جانب اداره مالکیت امری ناعادلانه در حق سایر تولید کنندگان محصولاتی با این توصیفات خواهد بود.
     
    واژه‌های توصیفی و کیفی:
    واژهایی چون «عالی»، «بلند»، «زیبا» و ... به تنهایی مورد قبول واقع نخواهند شد. در صورت تمایل به استفاده از کلمات توصیفی مانند کلمات مذکور بایستی آنها را با کلمات و اسامی خاص دیگری به صورت بخشی از یک علامت و آرم خاص ترکیب نمود.
    در این‌گونه موارد در خصوص بخش کلمه توصیفی حق استفاده انحصاری نخواهد بود و حق استفاده انحصاری تنها به ترکیب ثبت شده منحصر خواهد بود.
     
    علائم گمراه کننده (فریب دهنده):
    برخی از علائم و اسامی تجاری هستند که مصرف‌کننده را راجع به کیفیت محصول، ماهیت آن، مبدأ جغرافیایی و محل تولید محصول به اشتباه انداخته و فریب می‌دهند. به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد، به دلیل اینکه درج چنین تصویری بر روی محصول شیره خرما و انگور موجب ایجاد تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.
     
    علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه:
    به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین، هنجارهای اخلاقی، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت خواهند بود.
     
    پرچم‌، نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌ کشور و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند.
     
    همچنین عین یا مشابه نشان نظامی‌، پرچم‌ یا سایر نشان‌های مملكتی، نام، نام اختصاری یا حروف اول یك نام یا نشان رسمی متعلق به كشور، سازمان‌های بین دولتی یا سازمان‌هایی كه تحت كنوانسیون‌های بین‌المللی تأسیس شده‌اند، حتی در صورتی که علامت موارد مذکور قسمتی از علامت و برند ارائه شده برای ثبت باشد. این علائم و برندها تنها در صورتی قابل ثبت خواهند بود كه مقام صلاحیت‌دار كشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن را صادر نمایند.
     
    همچنین موارد زیر نیز قابل ثبت نخواهند بود:
     
    در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.
    علامت یا نام تجاری‌ای که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا، خدمات و طبقه، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
    عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد، و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ ثبت تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد( علامت پیش از این متعلق به او بوده و از تاریخ انقضای آن بیش از 6 ماه نگذشته باشد.) درباره همان کالا یا خدمات و یا جهت کالا یا خدماتی که با مورد ثبت شده مشابهت داشته باشد و ثبت آن موجب اشتباه و گمراهی گردد.
     
     
    مصنوعات نساجی
    فلزات و مصنوعات فلزی
    اسباب بازی و لوازم ورزش
    صنایع و محصولات شیمیایی
    مواد غذایی و محصولات کشاورزی
    دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی
    مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف
    سایر موارد
     
    برای ثبت علامت، گواهی صادر خواهد شد.
    مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.
    برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود.
    اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
    تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.
    داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
    علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
    حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می‌شود که علامت خود را به ثبت رسانده باشند.
     

  • نظرات() 
  • چهارشنبه 22 آبان 1398



     
     
    هر تاجر باستثنای كسبه جزء مكلف است دفاتر ذیل كه شامل 1- دفتر روزنامه. 2- دفتر كل. 3- دفتر دارائی پلمپ نماید. 
     
    دفتر روزنامه دفتر است كه اجر همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجارتی خود و بطور كلی جمیع واردات و صادرات تجارتی به هر اسم و رسمی كه باشد در آن دفتر ثبت نماید. 
     
    دفتر كل دفتری است كه تاجر باید كلیه معاملات را لااقل هفته ای یكمرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص و جدا كرده و هر نوعی را در صفحه مخصوص در آن دفتر بطور خلاصه ثبت كند. 
     
    دفتر دارائی دفتری است كه تاجر باید هر سال صورت جامعی از كلیه دارائی منقول و غیر منقول و دیون و مطالبات سال گذشته را به ریز ترتیب داده ودر دفتر ثبت و امضاء نماید: 
     
    هر شركتی یا مؤسسه ای یا شركت تعاونی اعم از تعاونی مصرف یا مسكن باشد در ادارات ثبت به ثبت می رسد مكلف است اقدام به گرفتن دفتر پلمپ شده نماید.(طبق ماده 6 قانون دفاتر تجارتی) 
     
    كلیه بانكها برای عملیات سالیانه خود دفتر روزنامه و كل و دارایی در یافت می كنند باید به ترتیب تاریخ در صفحات كلیه صادرات و واردات نوشته شود. تراشیدن و حك كردن و همچنین جای سفید گذاشتن و یا بین سطور نوشتن ممنوع است و باید تمام آن دفاتر پس از ختم هر سالی لااقل تا 10 سال نگهداری می شود. 
     
    بر طبق ماده 13 قانون دفاتر تجارتی ارباب رجوعی كه جهت پلمپ دفاتر قانونی خود به ادارات ثبت مراجعه می كند، باید اول ورقه اظهار نامه پلمپ دفتر تجارتی كه در قسمت فروش اوراق بهادار هست با ذكر این كه تعداد دفاتر چند جلد هست تهیه كند. ورقه اظهار نامه را باید مدیر شركت یا مؤسسه یا بازرگان شخصاً تكمیل و ممهور به مهر شركت با قید شماره ثبت شركت یا مؤسسه در ورقه منعكس شود مگر شركت یا مؤسسه كه هنوز مهر تهیه نكرده است این است كه همه شركتها بمجرد به ثبت رساندن شركت یا مؤسسه خویش اقدام به پلمپ دفاتر می كند ولی شماره ثبت حتماً باید در ورقه ظاهار نامه پلمپ دفتر حتماً منعكس شود و همچنین باید كلیه مشخصات مدیر عامل شركت یا بازرگان و آدرس شركت یا محل تجارت بازرگان در ورقه نوشته شود. اگر مراجعه كننده نماینده یا بازرگان باشد باید در پائین ورقه مشخصات كامل وی ذكر شود و كارت شناسائی هم همراه داشته باشد . 
     
    مراجعه كننده كه دفتر را تهیه و قیطان كشی كرده و اوراق مربوط كه همان اظهارنامه پلمپ دفاتر تجارتی است تكمیل نموده و به اداره ثبت شركتها و مؤسسات غیر تجارتی قسمت پلمپ دفاترتجارتی مراجعه می كند. الف- دفاتر را به متصدی مر بوطه تحویل می دهد كه این دفاتر باید دارای نمره ترتیبی و قیطان كشیده باشد. 
     
    ب- متصدی مر بوطه اظهار نامه پلمپ دفاتر را كه تكمیل شده و به امضاء و مهر شركت ممهور گردیده از آورنده تحویل و تعداد صفحات دفتر روزنامه و كل دارائی را در آن می نویسد و اگر تعداد دفاتر زیادتر از كل و 1 روزنامه باشد حتماً با حرف درشت در بالای ورقه اظهار نامه نوشته می شود شماره آخرین صفحه هر دفتر بطور مثال 100 جلد دفتر روزنامه 199 صفحه و یكصد جلد دفتر كل 200 صفحه دوبل و یا اگر تمام صفحات شماره گذاری نشده باشد بدین طریق نوشته می شود یكصد جلد دفتر روزنامه دوبل 3 نیم برگی و بعد دفتر را ارباب رجوع به قسمت حسابدا ری برده كه آنجا از روی نوشته ای كه در بالای ورقه است و تعداد دفاتر و صفحات دفاتر منعكس شده حسابدار فیش را می نویسد و به آورنده می دهد كه بانك ملی ( نزدیكترین شعبه) بپردازد و فیش مر بوطه را تحویل حسابدار بدهد و اظهار نامه پلمپ دفتر كه مهر حسابداری را با قید تاریخ و پول پرداخت شده در آن نوشته شده به متقاضی می دهد دو نسخه فیش بانكی هم یك نسخه نزد حسابدار نگهداری می شود و نسخه دیگر به مراجعه كننده تحویل می شود. حال ارباب رجوع دفاترش كامل بوده و اظهار نامه پلمپ دفاتر تجارتی را تكمیل كرده و حق الثبت آن را پرداخته به متصدی مر بوطه برای پلمپ دفاترش مراجعه می كند. متصدی مكلف است صفحات دفتر را شمرده در صفحه اول و آخر هر دفتر مجموع عدد صفحات آ؛ن را با ذكر نام صاحب دفتر در دو طرف قیطان با مهر سربی كه سازمان اسناد و املاك برای این مقصود تهیه كرده و یك طرف سرب شكن اسم اداره ثبت حك شده منگنه كند (بر طبق ماده 12 قانون تجارتی) و باید توجه شود قیطان دفتر به اندازه كافی دوام داشته باشد كه باعث ناراحتی بعدی مراجعه كننده نشود. آخرین مرحله اقدام برای امضاء دفاتر نزد مسئول پلمپ دفاتر آورده می شود . شخص مسئول موظف است دقت زیادی در اینكه اولاً ورقه اظهار نامه صحیح تكمیل شده باشد، تمام دفاتر با خط خوانا (اسم- شماره دفتر- تاریخ روز) نوشته شده باشد. از همه مهمتر دفاتر می باید سفید باشد و وقتیكه از همه لحاظ كنترل نمود با قید تاریخ كه هم با حروف و هم با اعداد باشد امضاء كند.
     

  • نظرات() 

  • آخرین پست ها


    نویسندگان



    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :


    ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو